دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» درباره انتخاب تجهیزات مناسب ورزش

 درباره انتخاب تجهیزات مناسب ورزش

تمرینات قدرتیکه تحت عنوان تمرین وزنه برداری یا تمرین مقاومت نیز خوانده می شود ، بخش مهمی از هر روال ورزشی است.این به شما کمک می کند تا شما را قویتر کرده و همچنین باعث استقامت عضلات شود.

متاسفانه این باور غلط وجود دارد و خیلی ها بر این باورند که هزینه باشگاه خانگی باید بسیار زیاد باشد در غیر این صورت نمی تواند کمکی به سلامتی و تندرستی ما بکند. اما لازم است بدانید که شما نباید به دنبال ساخت یک باشگاه فوق العاده مجهز در خانه خود باشید و لازم است توقعات خود را کمی پایین بیاورید زیرا که هدف داشتن یک باشگاه مجهز نیست بلکه حفظ سلامتی و شادابی است.

در منزل دوستان و آشنایان خود و شاید حتی خودمان می بینیم که باشگاه های مجهز با هزینه های بسیار بالایی ساخته شده که بسیاری از وسایلش استفاده نشده چرا که ما حاضر نیستیم کمی کوتاه بیاییم و به جای هزینه کردن میلیون ها تومان برای داشتن یک باشگاه فوق مجهز و لوکس دنبال ایجاد یک باشگاه با هزینه های محدود اما قابل استفاده باشیم.

یک مسئله های که باید به آن توجه شود این است که هیچ الزامی برای این که باشگاه از روز اول کامل باشد وجود ندارد. باشگاهی خانگی ما میتواند در گذر زمان مجهزتر شود. برای این کار کافی است در ابتدا با مشورت متخصصین این حوزه و پس از دریافت برنامه ورزشی از مربی باشگاه فقط وسایلی که برای شروع نیاز داریم و در واقع وسایلی که جز ابتدایی ترین تجهیزات حساب می شوند را تهیه کنیم.

با سپری شدن زمان و اضافه شدن موارد جدید به برنامه ورزشی که مربی باشگاه به شما می دهد در صورت لزوم میتوانید باشگاه خود را کمی مجهزتر کنید. برای صرفه جویی و کاهش هزینهها میتوانید روی تجهیزات دسته دوم یا تعویض با وسایلی که دارید هم فکر کنید.

وسایل مخصوص ورزش های هوازی

ورزش های هوازی در چربی سوزی بسیار موثرند و همچنین فشار خون را تنظیم کرده و باعث کاهش کلسترول خون و بالا بردن متابولیسم بدن می شوند این مطالب در خصوص اهمیت بالای ورزش های هوازی گفته شد به این دلیل که بدانید چرا در خانه بهتر است از وسایل مختص به این ورزش استفاده کنید. همانطور که می دانید بیشتر تمرینات هوازی نیازمند تجهیزات خاصی نیستند 

انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل! مطلب مرتبط انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل!

زیراندازهای مخصوص ورزش

ورزش های هوازی اکثراً نیازمند وسایل مخصوص نیستند اما برای انجام آن ها شما حتما به یک زیرانداز نیاز دارید. استفاده از زیرانداز به این جهت است که حرکات خوابیده و نشسته ورزش های یوگا، پیلاتس و هر ورزشی که باید روی سطوح صاف باشد نیاز به زیرانداز مخصوص دارند چرا که سبب کیفیت و امنیت بیشتر در تمرینات می شود. باید زیرانداز را با توجه به نوع ورزش و تمرینی که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید

مثلاً برای ورزشی مثل یوگا از زیراندازهایی با با ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر یعنی متوسط استفاده کنید. استفاده از زیرانداز با ضخامت بیشتر که در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلی متر هستند برای افرادی که در قسمتی از بدنشان آسیب دیدگی دارند توصیه می شود. استفاده از زیر انداز یا همان مت علاوه بر اینکه حرکت های شما را در ورزشهایی مثل پیلاتس و یوگا بهتر می کند تعادل شما را نیز بیشتر میکند. در حرکت های مخصوص شکم و پهلو و سایر ورزش هایی که شما باید دراز بکشید استفاده از زیرانداز بسیار اهمیت دارد.

حلقه لاغری

ویژگی های جذاب این تمرین تفریح و ورزش توامان با هم است. شما می توانید همزمان هم کالری بسوزانید، هم شاداب شوید. ورزش به وسیله حلقه روی قسمت شکم تاثیر می گذارد و باعث کم کردن سایز می شود. با استفاده از حلقه شما در زمانی کوتاه می توانید مقدارزیادی کالری بسوزانید. به عنوان مثال با ده دقیقه حلقه زدن ۱۰۰ کالری میسوزانید. از آن جایی که حلقه زدن شبیه به حرکات موزون است ممکن است فقط خانم ها سمت آن بروند اما باید بدانید آقایان هم میتوانند با استفاده از این وسیله هم وزن کم کنند هم شاداب شوند.

توپ و حلقه پیلاتس

برای استفاده از توپ و حلقه پیلاتس نیاز به آموزش دارید. با استفاده از توپ پیلاتس می توانید انواع مختلفی از تمرین ها را انجام دهید که اکثراً تمرین هایی تعادلی هستند. برای خرید توپ پیلاتس باید توجه کنید توپی که انتخاب می کنید چه سایزی دارد و چه مقدار وزن را می تواند تحمل کند. اندازه توپ باید هماهنگ با قد شما باشد همچنین توپ باید بتواند وزنی بیشتر از وزن شما را تحمل کند.

حلقه پیلاتس نیز وسیله ای پرکاربرد است که با توجه به اندازه کوچک آن به فضای بزرگی نیاز ندارد. جالب است بدانید که از حلقه پیلاتس در یوگا نیز استفاده می شود و به همین سبب به آن حلقه یوگا یا رینگ یوگا هم میگویند. اکثر تمریناتی که با حلقه پیلاتس انجام می شود کنترلی، تعادلی و استقامتی هستند و تمرکز این تمرینات روی ماهیچه های پا، ران، نیم تنه، شکم است.

تخت استپ و استپر

در ایروبیک کاربرد فراوان دارد. این وسیله پله ای شکل به شما اجازه می-دهد تا روی آن ورزش های پرتحرکی را انجام دهید که موجب بالارفتن ضربان قلب و درنتیجه چربی-سوزی می شود. خوب است بدانید که این وسیله قیمت بالایی هم ندارد و در بخش تمرینات هوازی باشگاه فضای زیادی نیز اشغال نمی کند.

دستگاه استپر هم از وسایل هوازی به شمار می رود. این دستگاه شامل دو جای پا و دو دسته می شود تا تعادل خود را با آن حفظ کنید. شما پاهای خود را روی پدال ها قرار می دهید و سعی می کنید که آن ها را به سمت بالا و پایین هل دهید. تمرین روی این دستگاه این حس را به شما می دهد که دارید از کوه یا یک راه پله بالا می روید و منجر به بالا رفتن ضربان قلب و درنتیجه چربی سوزی می شود. برای تهیه این دستگاه باید هزینه بیشتری نسبت به وسیله هایی که تا اینجا گفته شد کنار بگذارید. دستگاه استپر مدل های مختلفی دارد که قیمت آن ها در بازه ی صدها هزار تومان تا چندین میلیون تومان متغییراست و در باشگاه نیز به مکان خالی بزرگتری نیاز دارند.

دوچرخه ثابت

دوچرخه ای است که منجر به تحرک و بالا رفتن ضربان قلب شما و کالری سوزاندن می شود بدون آن که از جای خود تکان بخورد. شما می توانید برای باشگاه خود یک دوچرخه ساده بخرید یا دوچرخه ای تهیه کنید که قابلیت برنامه ریزی داشته باشد بسته به هزینه ای که می-خواهید بکنید انواع مختلف آن در اختیار شما قرار می گیرد.

تردمیل

از وسایلی است که برای خرید آن نیاز به اطلاعات زیاد و پول زیادی دارید. البته در باشگاه خود نیز باید فضای زیادی را به آن اختصاص دهید. شما لازم است تا انواع مختلف تردمیل را بشناسید تا بتوانید با توجه به انتظارات و بودجه خود انتخاب درستی داشته باشید. با استفاده از تردمیل می توانید در مکان ثابتی پیاده روی کنید یا سرعت خود را بالاتر هم ببرید. به علاوه می توانید انتخاب کنید که روی سطح صاف حرکت کنید یا روی سطح شیب دار و نکته آخر آنکه استفاده از تردمیل از موثرترین تمرینات هوازی است.

وسایل مورد نیاز ورزش های قدرتی

 ورزش های قدرتی منجر به حجیم تر شدن و قدرتمند شدن عضلات و ماهیچه ها میشوند و مهم ترین حرکات برای بدنسازی و فیتنس هستند. برای کارکردن روی هرکدام از عضلات نیاز به یک دستگاه مخصوص هست اما از آنجا که میخواهیم یک باشگاه در خانه داشته باشیم نیازی نیست تا همه این دستگاه ها را تهیه کنیم.

میزپرس و نیمکت بدنسازی

میزپرس وسیله ای است که به شما اجازه می دهد با یک دستگاه انواع مختلفی از تمرین ها را انجام دهید و البته انواع میزها ترکیب های مختلفی از ورزش ها را دارند. این میزها شامل صفحه های مختلف از وزنه ها می شود که به شما این امکان را می دهد تا ورزش های مختلفی را با یک دستگاه انجام دهید. ورزش هایی مانند پرس سینه، بالاسینه، زیرسینه، شکم، انجام تمرین هایی با دمبل و همچنین تمرین های سیم کش، جلوپا و پشت ران.

کاربرد میزها شبیه به نیمکت های بدنسازی نیز هست و اگر در باشگاه خانگی خود فضای کافی برای تهیه این میزها را ندارید می توانید با استفاده از نیمکت های بدنسازی نیز تعداد زیادی از تمرین های قدرتی و مخصوصاً تمرین هایی که با دمبل انجام می شود را انجام دهید. با توجه به تمرین های زیادی که میتوانید روی این میز انجام بدهید قیمت آن ها به صرفه است.تهیه میزها نیاز به چند صدهزار تومان تا چند میلیون تومان پول دارید.

دمبل، هالتر و وزنه

وزنه ها از وسایل بسیار پرکاربرد در ورزش های قدرتی هستند که به شما این امکان را می دهند تا حرکات متنوعی را با آن ها انجام دهید. مخصوصا اگر یک میزپرس چند کاره دارید لازم است تا تعدادی هالتر و صفحات وزنه تهیه کنید. برای تهیه دمبل نیز خوب است بدانید که نیازی نیست تمام وزن های متفاوت آن را بخرید بلکه می توانید از دمبل هایی که وزن آن ها قابل کنترل است استفاده کنید و با این روش از اشغال فضای زیاد نیز جلوگیری میکنید.

میل شنا و بارفیکس

این وسایل ارزان قیمت به فضای زیادی نیاز ندارند و بهترین وسیله در باشگاه های خانگی به حساب می آیند. شما برای شنا رفتن الزاما نیاز به میله شنا ندارید اما میله به شما اجازه می دهد تا تقریباً ده تمرین قدرتی را با آن انجام دهید.میله بارفیکس نیز در چارچوب در نصب می شود و در تمرین هایی که روی دست ها تمرکز دارند بسیار پرکاربرد است.

کش تمرین

کار با کش های تمرینی بسیار آسان است و با استفاده از آن می توانید ورزش های متفاوتی را انجام دهید. بعضی از انواع این کش ها دارای قرقره هستند و به در اتاق متصل می شوند. کار با این کش ها منجر به قوی شدن عضلات و رباط ها و لیگامنت ها می شود . کش ها نیز از وسایلی هستند که برای باشگاه های خانگی بسیار مناسب اند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

مَت یا تشک یوگا

شاید نام این تشک شما را به این تفکر بیاندازد که تنها مخصوص یوگاست. اما به طور کلی از این تشک می توانید برای حرکت هایی که باید نیمه خوابیده و یا خوابیده انحام دهید بسیار مناسب باشد. از تشک یوگا می توانید برای شنای روی زمین، بشین-پاشو، دراز نشست و بسیاری از تمرین های دیگر استفاده نمود. 

گام شمار

یکی از ابزارهایی که به تازگی در میان ورزشکاران نیمه حرفه ای متداول شده است دستگاه گام شمار است که می توانید با قیمتی ارزان یکی از آن ها را برای خود خریداری نمایید. 

توپ تعادل

 وسیله ای مناسب ورزش کردن در خانه است که می تواند به تناسب اندام شما کمک شایانی بکند. توپ به دلیل گرد یودن آن دائما در حال حرکت است و تمرکز شما می تواند آن را در میان تنه شما قرار دهد و حفظ تعادل یکی از تمرین های معروف این نوع توپ است.

پله کمکی 

داشتن یک راه پله با ارتفاع مناسب در ساختمان می تواند به شما در برخی از تمرینات کمک کند. نوع تمریناتی که در آن ها از پله استفاده می شود را بعدا برای شما توضیح خواهیم داد.

طناب

طناب زدن یکی از اصلی ترین تمرینات برای ورزشکاران حرفه ای است که نیازمند بالا تنه ای منعطف و قوی هستند می باشد. ورزش هایی مانند بوکس و کشتی که نیازمند تقویت بازوها و شانه ها هستند از طناب زنی استفاده می کنند. طناب یکی از قدیمی ترین و با پرکاربردترین وسایل در ورزش های هوازی به شمار می رود. طناب زدن این امکان را به ما می دهد تا در فضایی هر چند کوچک و با کمترین هزینه ورزش کنیم

توپ طبی

به نوعی از توپ ها گفته می شود که شبیه توپ بستکبال بوده اما کمی سنگین تر هستند. این توپ ها می تواند توان عضلاتی را بالاتر ببرد.

کفش مخصوص ورزش

در زمانی که شما در حال ورزش کردن هستید تمامی فشار بر روی پاهایتان وارد می شود. داشتن یک کفش مناسب و ایده آل می تواند اولین چیزی باشد که به شما در یک ورزش ایده آل کمک نماید. دویدن و داشتن ورزش های هوازی از ملزومات داشتن یک بدن خوش فرم و همچنین تمرین کامل بدنسازی است. از همین رو داشتن کفش ورزشی مناسب یکی از ابزارهای مهم برای این امر است. 

ممکن است که در کنار این ابزار نیاز به وسایل دیگری هم باشد اما مهمترین و ابتدایی ترین ابزاری که می خواهید برای باشگاه کوچک خود در خانه تهیه کنید باید موارد فوق باشد. به راحتی و تنها با داشتن این وسایل می توانید استارت تمرینات بدنسازی خانگی را بزنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   آموزش تصویری حرکات بدنسازی   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده